Waarom is zakelijk flirten nuttig?

Het is vandaag Valentijnsdag, de dag van de liefde. Emoties zoals verliefdheid zijn overal om ons heen, ook op de werkvloer. Nu kun je serieus verliefd zijn op een collega, maar daar doelen we niet op in deze blog. In deze blog bespreken we zakelijk flirten; gedrag waarmee je poogt een deal sneller te sluiten of om bevriend te raken met een collega met invloed. Wat zakelijk flirten precies inhoud en hoe jouw lichaamstaal je kan helpen om een deal te sluiten leggen we in deze blog uit.

Wat is zakelijk flirten?

De essentie van zakelijk flirten is mensen voor je winnen. Het is een spel waarbij je de ander centraal stelt, in de hoop hem gunstig te stemmen om een bepaald doel te bereiken. Het gaat om het maken van échte verbindingen. Feitelijk geef je terug wat je (aan warmte) van de ander hebt ontvangen. Het heeft dus niets met seks te maken.

Flirten vanuit de oertijd

Als je iemand ontmoet bepaal je in een fractie van een seconde wat je van iemand vindt. De hersenstam maakt supersnelle beoordelingen over de mensen om je heen. Op basis van hoe je je gedraagt bepaalt je gesprekspartner of je hij je benadert of er juist niet bij je in de buurt wilt komen. Jouw gesprekspartner paatst je in een van vier mogelijke categorieën:

  1. Vriend: zien we signalen waaruit blijkt dat deze persoon ons waarschijnlijk gaat geven wat we nodig hebben? Vanuit alle data die in je hersenen liggen opgeslagen vel je hier een oordeel over. Iemand die je kan geven wat je nodig hebt, is een ‘Vriend’.
  2. Vijand: zien we signalen die we associeren met gevaar? Onbewust stuur je een boodschap naar je neo-cortex dat je bij die persoon uit de buurt moet blijven. Je neo-cortex bedenkt vervolgens argumenten en verhalen over die persoon waarom je bij hem uit de buurt moet blijven.
  3. Potentiële partner: zien we signalen zoals ‘ziet deze persoon er uit zoals ik, als iemand uit ‘mijn clan of groep’? Ziet zijn haar er glanzend uit en heeft het een frisse kleur? Dat betekent dat hij gezond en sterk is. Zo ja, dan maken we een kans om gezond nageslacht te kunnen maken.
  4. Overschillig: we zijn voorgeprogrammeerd om onverschillig te zijn naar de 7,55 miljard mensen op de aarde. Alleen als je moeite doet om signalen uit te zenden om in de categorie ‘Vriend’ te komen, zal dit veranderen.

Concrete tips

Om zakelijk te flirten is het dus belangrijk dat je in de categorie ‘Vriend’ komt (en niet in de categorie ‘Potentiële partner’ of ‘Vijand’). Om dat te bewerkstelligen is het belangrijk dat je gedrag ‘kiest’ dat past bij de situatie en bij de categorie waarin je geplaatst wilt worden.

Dit zijn signalen die je wilt uitzenden en aspecten om rekening mee te houden:

  1. Een lach bouwt op in 3 seconden en blijft ongeveer 3 seconden op het gezicht zichbaar. Anders ziet je gesprekspartner dat je glimlach niet echt is. ‘Echt glimlachen’ is niet altijd makkelijk. Tip: probeer om heel even aan iets te denken waarvan je oprecht moet glimlachen. Je geliefde, een grappige situatie, een stand-up comedian; anything that works.
  2. Hou je handen weg bij je buik; je buik is de plek waar je zachte organen zitten en als je gestressed bent wil je die beschermen door je armen ervoor te houden. Het signaal dat je ontspannen bent, maakt dat je eerder in de categorie ‘Vriend’ zult vallen.
  3. Houd rekening met ‘personal space’: de antropoloog Edward T. Hall verdeelde de interpersoonlijke ruimtes in vier verschillende zones:
    • de intieme zone (0-45 cm)
    • de persoonlijke zone (45-120 cm)
    • de sociale zone (120-360 cm)
    • de publieke zone ( 360-750 cm of meer)
  4. Houd oogcontact; wegkijken tijdens een gesprek is voor je gesprekspartner een teken van desinteresse, onzekerheid, wantrouwen of geheimzinnigheid. Allemaal kenmerken die niet bij de categorie ‘Vriend’ horen.
  5. Wees positief, ook al heb je een slechte dag. Een negatieve uitdrukking op je gezicht of in je lichaamstaal maakt dat je 1-0 achter staat in een zakelijk gesprek; een negatieve indruk blijft twee keer zo lang hangen dan een positieve indruk. Verleid je gesprekspartner, ook al moet je daarvoor toneel spelen.
  6. Luister actief en stel vragen; iedereen vindt het prettig om serieus genomen te worden tijdens een gesprek. Door actief te luisteren en gericht vragen te stellen toon je interesse en zal je gesprekspartner zich begrepen voelen.
  7. Bewaak de grens tussen ‘Vriend’ en ‘Potentiële partner’; het kan gebeuren dat je gesprekspartner jou aantrekkelijker vindt dan vooraf ingeschat (van beide kanten).
    • Spiegel niet het gedrag van je gesprekspartner, want dan zend je zelf signalen uit passend bij de categorie ‘Potentiële partner’.
    • Blijf signalen uitzenden die passen bij de categorie ‘Vriend’ als dit gebeurt.
    • Schrik niet van de situatie, maar manoevreer om het ‘Potentiële partner’-gedrag heen. Bijvoorbeeld door iets verder van je gesprekspartner af te gaan zitten of je houding iets meer te sluiten. Vertoon signalen dat je (nog net zozeer als aan het begin van het gesprek) open staat voor je gesprekspartner.
  8. Spreek met overtuiging en oprechtheid. Laat dat blijken in je gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en je stem; neem de tijd om je woorden uit te spreken, spreek met luide heldere stem, recht je schouders, haal adem vanuit je buik (in plaats van je borstkas), etc.
  9. Kies je woorden zorgvuldig en maak er een samenhangend verhaal van. Een verhaal waarin humor en empathie verwerkt is, wordt gemiddeld als aantrekkelijk ervaren. Dat komt authentiek over en getuigt van ‘vriendschappelijke kwaliteiten’.
  10. Vat het gesprek samen, liefst in concrete acties;
    1. Goed samenvatten betekent dat je goed hebt geluisterd. Daarmee toon je aan je gesprekspartner dat je goed hebt geluisterd (en dat verwachten we van een ‘Vriend’).
    2. Het kost energie om een goede samenvatting te geven: maak het je gesprekspartner makkelijk door een superduidelijke samenvatting te geven waar hij direct iets mee kan.

Bronnen:

  1. Mark Bowden, ‘The importance of being inauthentic
  2. Oxford Professional Consulting
  3. FPR Training
  4. Communication Studies on Edward T. Hall
  5. World population Clock
Vorig bericht
Zijn die goede voornemens echt?

Gerelateerde berichten

No results found

Menu